Životopis nás prodává. Nechceme, aby to byla nuda a recruitery nezaujal. Jak jasně, efektivně a srozumitelně informovat o sobě a přínosu pro společnost, kam se hlásíme? Jak zaujmout a jakým věcem se ve svém životopisu naopak vyhnout? Tím se zabývá tento článek, který poskytuje 17 jasných a konkrétních tipů i ukázku toho, jak si na základě těchto tipů sestavit vzor životopisu, který pak už stačí jen drobně upravovat.
Zde je ukázkový životopis a níže si projdeme konkrétní tipy a doporučení a to velm praktickým způsobem.
Váš životopis..
- Obsahuje URL na vaši online profesionální prezentaci (a to hlavně LinkedIn)
- Používá konzistentní branding. Nemějte v emailu např. luckanovakova@, na FB Lucinka Nováková a na Linkedin Lucie Nováková. Když tyto 3 vaše jména (“brandy”) dáte pod sebe do životopisu, vypadá to zvláštně.
- Obsahuje jedno telefonní číslo a jeden email.
- Obsahuje exekutivní shrnutí místo obecných prohlášení. Radši používejte krátké a úderné popisy vaší osoby než obecné prohlášení ve smyslu “jsem uchazeč, který hledá nové uplatnění, které by mi umožnilo kariérní růst”. Co se týče shrnutí, představte si to jako tzv. elevator pitch na 30 sekund. Co byste o sobě řekli člověku, se kterým jedete výtahem, abyste ho zaujali?
- Používá obrácený časový pořádek. Jako první věc uveďte, co děláte nyní a ne od nejstarší práce. To recruitery nejvíce zajímá.
- Používá klíčová slova. Vytvořte si seznam klíčových slov, které vás vystihují a ty v životopise použijte. Proč? Je to vhodné, pokud má recuiter na stole velké množství životopisů a v rychlosti prohlíží (screenuje) ty, které posune dál. Klíčová slova umožní se rychle v životopise orientovat.
- Používá popis společnosti. Recruiter nemusí znát každou společnost a proto mu krátký popis společnosti velmi pomůže. Taktéž je velký rozdíl, pokud jste byl manažerem v malé nebo velké firmě.
- Neobsahuje vaše úspěchy v hustém textu. V hustém textu se špatně orientuje. Používejte spíše seznamy úspěchů s jejich krátkým popisem než jejich dlouhý slovní popis.
- Dává k vašim úspěchům konkrétní číslo. Ušetřili jste vašemu zaměstnavateli? Napište kolik. Konkrétní číslo vás vždy lépe prodá než obecné prohlášení.
- Úspěchy jsou napsány stylem výsledek – příčina. To znamená: Ušetřil jsem 1.000.000 Kč tím, že jsem zefektivnil proces administrace nových obchodů z obchodního oddělení.
- Používá prázdná místa (volné řádky např.) proto, aby přitáhl pozornost k tomu důležitému. Opět to má jednoduchý důvod – recruiter se tak lépe orientuje a i grafická stránka životopisu sama ukazuje, co je důležité.
- Nepoužívá zvláštní fonty a rozličné barvy. Používejte ty běžné fonty a co se týče barev, tak černá a bílá stačí.
- Neobsahuje zájména. Tímto je myšleno, že životopis by měl být napsán v 1. osobě (protože jste ho psali vy) a ne ve 3. osobě (ve smyslu uchazeč).
- Neobsahuje obrázky. A to ani fotografie nebo tabulky. Automatizované systémy na zpracování životopisů s tím mohou mít problém.
- Neobsahuje nadpisy ani poznámky pod čarou.
- Uvádí vzdělání až dole. Prioritu pro recruitera mají pracovní zkušenosti. Pokud nejste čerstvý absolvent, uvádějte vzdělání až dole. Není třeba uvádět střední školu.
- Neuvádí větu: reference na vyžádání. Každý ví, že reference na vyžádání uvedete a proto není třeba tam tuto bezvýznamnou větu uvádět.
Věřím, že některé z těchto 17 tipů pro vás budou velmi přínosné. Pokud máte zájem, je možné se podívat na zdrojový článek. Zajímá vás téma životopisu ještě dále? Určitě se podívejte na článek Michala Hardyna o tom, jak napsat životopis nebo sledujte náš magazín na VimVic.cz.
0 komentáøù