Růst sazeb České národní banky negativně ovlivňuje cenu úvěrů. Financování pomocí klasického úvěrování může pro firmy znamenat zvýšení výdajů na úroky a tradiční způsob financování se tak stává méně výhodným. Jaké jsou alternativy?
Inflace neúprosně roste a Česká národní banka se ji snaží udržet na uzdě pomocí zvyšování úrokových sazeb. Během podzimu již k došlo nárůstu základní úrokové sazby na 2,75 %, ČNB navíc deklarovala, že se nejedná o její poslední zvýšení.
Ministerstvo financí odhaduje průměrnou míru inflace pro rok 2022 na 6 %. Je tak pravděpodobné, že úrokové míry nadále porostou. Pandemie a s ní spojené restrikce navíc mnohým menším firmám zamezily v přístupu k nejlepším půjčkám od banky kvůli nízké bonitě, a tak jim nezbývá než se poohlížet po alternativách ke klasickým bankovním úvěrům.
Těch existuje celá řada. Jaké jsou jejich výhody a nevýhody a lze s nimi klasický úvěr pohodlně nahradit?
P2P financování
Alternativou ke klasickým bankovním úvěrům mohou být P2P půjčky, které jsou často skloňovány v souvislosti se spotřebitelskými úvěry. Jde o rychlou půjčku na OP, kterou poskytují investoři žadatelům o úvěr. V této oblasti je nejznámější Zonky půjčka.
Zonky v nedávno době spustilo také projekt financování firem od lidí, díky kterému mohou investoři z řad široké veřejnosti půjčit své volné finanční prostředky některému z podnikatelů nebo firem. Nový projekt se nazývá NaFirmy a lze zde získat úvěr s úrokem již od 2,98 % p.a. Půjčit si lze až 2 miliony Kč.
Půjčku zdarma sice nebankovní společnosti pro firmy na rozdíl od běžných klientů nenabízejí, i tak lze však získat velmi příznivý úrok. Více informací o podnikatelských úvěrech si lze přečíst např. na webech NavigatorUveru.cz nebo Vpujcky.cz.
Faktoring
Jednou z méně známých alternativ financování firem je tzv. faktoring. Jedná se o formu kontokorentního úvěru, který lze čerpat po převedení pohledávek vůči klientům k financující společnosti. Nevýhodou je, že využití faktoringu samozřejmě podmiňuje existence pohledávek ve firmě.
Díky faktoringu není třeba čekat na platbu odběratelů, kteří mnohdy faktury hradí až těsně před jejich splatností. Firma si může zvolit jednu z faktoringových společností, která jí vyplatí až 90 % pohledávek ihned. Na zbytek má nárok poté, co zaplatí odběratel. Jednoduše tak převede své pohledávky na faktora.
Smlouvu s faktoringovou společností musejí klienti uzavřít ještě před vydáním faktury. Je třeba počítat s tím, že faktor většinou zkoumá finanční stav ve firmě, jako je např. počet pravidelných odběratelů nebo bonita zákazníků firmy. Faktoringu tak nemůže využívat každý, protože i s tímto způsobem financování se pojí prověřování finančních možností firmy.
Faktoring samozřejmě není bezplatnou službou. Po splatnosti faktury zašle společnost klientovi vyúčtování. Úrok bývá podobný jako u bankovních kontokorentních úvěrů, navíc se však účtuje ještě poplatek.
Forfaiting
Forfaiting je v podstatě jedním z typu faktoringu. Odlišuje se tím, že zatímco faktor nakupuje obvykle krátkodobé pohledávky, forfaiter se zaměřuje na střednědobé a dlouhodobé faktury. Tím pádem jde také obvykle o vyšší objem financí.
Forfaiting, podobně jako faktoring, pomůže zlepšit operativní cash flow firmy a zabránit tak platební neschopnosti, ke které by firma mohla dospět v případě, že by musela déle čekat na proplacení svých pohledávek.
Forfaiteři si za své služby také učtují úrok a navíc ještě marži za riziko plynoucí z neproplacení faktur odběrateli. Klienti zároveň pravděpodobně čeká rovněž poplatek za administrativu.
Crowdfunding
Jako další možnost financování se nabízejí crowdfunding platformy, kde lze požádat o půjčku širokou veřejnost. Na těchto platformách mohou zájemci podpořit projekty, které se jim líbí a firma tak získá potřebné finance pro provoz.
Investiční crowdfunding je inovativním řešením financování firem, které může firma využít v případě, kdy nedosáhne na bankovní úvěr. Investoři poskytnou firmě finance prostřednictvím emise cenných papírů, jakými jsou např. korporátní dluhopisy, konvertibilní investiční certifikátů nebo podíly na základním kapitále.Nejznámější platformou věnující se crowdfundingu v Česku je Fundlift, investoři se zde mohou podílet na úspěchu firmy a jejich investice nese jisté riziko. Existuje také darovací crowdfunding, díky kterému lze získat peníze zdarma, nicméně tento způsob financování například na Hithitu využívají spíše charity nebo menší a začínající projekty.
0 komentáøù