V současné době nemůže probíhat setkávání lidí offline (tedy běžným způsobem) a proto se musíme uchýlit k online setkávání. A to platí i o networkingu. Jak ale na úspěšný online networking?
Počet a složení účastníků
Poslední dobou jsme svědky online akcí, které jsou pořádány ve stylu “čím více, tím lépe”. Networking se 30 lidmi, ale 50 by bylo lepší. Ale jaký to má smysl? Stihnout si účastníci něco říci, nebo se pobaví jen v případném breakout roomu s 3 lidmi? Potom se desítky účastníků max propojí na Linkedinu, ale bez nějakého vztahu/emoce.
Lepší je tyto setkání limitovat na 8 lidí (včetně pořadatele). Tím je zajištěno, že si lidé stihnout popovídat. Pokud těch lidí je moc, nelze to v běžném setkání stihnout.
Pořadatel by se měl ujistit, že pozval správný mix účastníků. Tedy pár lidí, kteří se znají, ale také lidi, kteří se neznají. Asi by se vám nelíbilo přijít na akci, kde se 7 lidí zná a vy nikoho.
Čas setkání
Pokud neděláte celodenní konferenci spojenou s networkingem (kde networking bývá nutná, ale otázka jak připravená součást akce), tak je dobré mít setkání na 1-2 hodiny. Osvědčuje se formát na 90 minut. Za tuto dobu lze již probrat mnoho věcí v tom správném počtu lidí.
Kdy dělat networkingy? Jelikož ne každý se může utrhnout z práce, doporučuje se dělat akce večer (např. od 18 hod na 90 minut). Pro mne osobně je to poučení. Offline akce jsme dělali hlavně večer (Online borci nebo HR večery). Nynější HR online lunch je ale po obědě a návštěvnost je skutečně trochu nižší.
Logistika – zprocesování akce
Správný postup je takový, že jakmile se někdo přihlásí, pošlete pozvánku do kalendáře (a nezapomeňte na link na appku, přes kterou se setkání koná – např. Zoom, Hangout atd.).
Pak je velmi vhodné poslat dopředu guestlist s krátkým (např. 1 věta) představení účastníků. To ocení hlavně introverti, kteří se rádi připravují. Guestlist je např. pro Online borce běžný standard.
Zahajujeme akci a její průběh
Každého při příchodu pozdravte. Asi 5 minut po zahájení akce začněte s úvodním představením. Dejte každému 2 minuty (nezapomeňte, bavíme se o 8 lidech) na představení – ideálně mix osobních a pracovních informací. Jako první se samozřejmě představuje pořadatel.
Po úvodních představeních je třeba mít připravenou úvodní otázku (sadu otázek), která se dotýká tématu networkingu. Pokud máte akci, kde není žádný program, tak je dobré mít jako pořadatel připravené otázky na jednotlivé lidi. Nezapomínejte, že cílem je rozproudit konverzaci. Je proto třeba klást otevřené dotazy.
Na závěr setkání nezapomeňte poděkovat za účast na networkingu a za sebe shrnout setkání. Jakékoliv komentáře/vstupy od účastníků jsou vítány.
Po networkingu
Samozřejmostí je zaslání follow-up emailu s poděkováním všem účastníkům. Vybídněte účastníky, aby se propojili i individuálně.
Za sebe bych doporučil i poslat zaslání soukromé zprávy / telefonát každému účastníku s odstupem pár dní, abyste se dozvěděli, jak se tomuto účastníkovi akce líbila.
Závěr
Online networking nemusí být nuda a může být skutečně přínosný. Musí tam být ale jasný cíl a zájem pořadatele, aby tato akce účastníkům skutečně pomohla. Věřím, že vám tyto myšlenky pomohou k úspěšnějším online networkingům. Jako hlavní zdroj, kromě osobní zkušenosti, posloužil tento pěkný článek na HBR.
0 komentáøù