Jaký druh byznysu je nejvýnosnější?

Byli jsme svědky toho, že Facebook zaplatil 19 miliard dolarů za WhatsApp v roce 2014. Nebylo to až moc? A proč je to vlastně tak zajímavý byznys? Může se to Facebooku vrátit? Odpověď je ano! Pojďme se na to podívat blíže.

Jsou 4 základní typy byznysů

1. Budovatelé aktiv (asset builders) – staví, pronajímají nebo prodávají fyzické věci. Příkladem je Wal-Mart.

2. Poskytovatelé služeb (service providers) – najímají lidi, kteří poskytují služby jiným firmám a účtují si za to hodinovku. Příkladem je Accenture.

3. Tvůrci technologií (technology creators) – vyvíjejí a prodávají produkty duševního vlastnictví (např. software). Příkladem je Microsoft nebo Oracle.

4. Organizátoři sítí / komunit (network orchestrators) – tvoří sítě a komunity lidí, kde si lidé mohou sdílet, prodávat, spolupracovat atd. Příkladem je Uber nebo TripAdvisor.

A nyní přicházejí čísla. Tyto 4 byznys modely byly aplikovány na firmy z SP 500 od roku 1972 do teď. Co z toho vyplnulo?

Organizátoři sítí / komunit mají nejlepší čísla

 

Ale, a to je zajímavé, méně než 5 % společností mají svůj byznys model jako organizátoři sítí/komunit.

Proč jen 5 %? Je to z těchto důvodů:

  1. Tento byznys model vyžaduje nové technologie a kompetence. Většina lidí je zvyklá a umí managovat fyzická aktiva. U organizátorů spoléháte na věci jako vztahy (Facebook) nebo na aktiva jiných lidí (Uber). Je to trochu jiný než tradiční přístup.
  2. Nehmotná práva jsou často zanedbávána a do účetnictví se moc nedostanou. U organizátorů ovšem tyto nehmotné věci tvoří velkou většinu aktiv (prý až 80 %).
  3. Starší firmy se nepovažují za technologické, a to umožňuje novým hráčům (Amazon, Uber, Airbnb) ukousnout rychle kus koláče a vyrůst přes online prostor a byznys založený na sítích a komunitách.
  4. Je zde velký tlak na změnu a experimentování (a to i včetně alokace kapitálu). Pro starší, a často i zkostnatělejší, firmy je toto problém, protože změny probíhají velmi pomalu a s experimentováním je také problém.

Jak využít získaných informací?

Sítě a komunity leží často ve firmách netknuté a je to velké škoda. Jak jste na tom vy? Projděte si 4 kroky níže, které vám pomohou si více uvědomit potenciál sítí a komunit ve vašem byznyse:

  1. Určete si svůj byznys model (viz začátek článku).
  2. Která z vašich sítí má největší potenciál? Zákazníci, zaměstnanci, dodavatelé, investoři nebo někdo jiný?
  3. Alokujte alespoň 5 – 10 % kapitálu do vaší sítě. Očekávejte experimenty a časté změny.
  4. Nastavte si KPIs zaměřené na sítě (růst, úroveň interakce atd.)

Tento článek je založen na skvělém příspěvku o tom, co mají Airbnb, Alibaba a Uber společné. A jen nám to ve VimVic.cz potvrzuje správnost toho, že se v rámci HR chceme vydat cestou komunity a budování sítě.

0 komentáøù

Pøidat komentáø

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

3 mýty o štěstí

3 mýty o štěstí

Každý hledáme štěstí. Když se lidí zeptáte, co od života chtějí a jaké mají cíle, často odpoví právě, že být šťastný (a spokojený). V naší společnosti je ale ukotvena řada mýtu a falešných představ o štěstí. Pojďme se podívat na 3 z nich. První mýtus: Máme povinnost...

číst více
Linkedin LION – pro a proti propojování se s každým

Linkedin LION – pro a proti propojování se s každým

U více a více lidí na Linkedinu vídám zkratku LION. Je to akronym pro Linkedin Open Networker. Tedy je to člověk, který se propojuje s každým bez ohledu na to, jestli daného člověka zná a nebo ne. Jaké jsou pro a proti tohoto přístupu? Co je LION? Linkedin Open...

číst více
Jak se uplatnit u top firmy

Jak se uplatnit u top firmy

Od mala je nám vtloukána do hlavy mantra - dobře se uč a najdeš si dobrou práci. Ale je to tak? Je pravdou, že ti, kteří se dobře učili, mají nejlepší práci? Znám hodně lidí se skvělou prací, ale tu získali ne tím, že se dobře učili. Co je tedy důležité? Na webu E15...

číst více