Ivo Prax

Byznys / HR / Úspěch

Jaký druh byznysu je nejvýnosnější?

Byli jsme svědky toho, že Facebook zaplatil 19 miliard dolarů za WhatsApp v roce 2014. Nebylo to až moc? A proč je to vlastně tak zajímavý byznys? Může se to Facebooku vrátit? Odpověď je ano! Pojďme se na to podívat blíže.

Jsou 4 základní typy byznysů

1. Budovatelé aktiv (asset builders) – staví, pronajímají nebo prodávají fyzické věci. Příkladem je Wal-Mart.

2. Poskytovatelé služeb (service providers) – najímají lidi, kteří poskytují služby jiným firmám a účtují si za to hodinovku. Příkladem je Accenture.

3. Tvůrci technologií (technology creators) – vyvíjejí a prodávají produkty duševního vlastnictví (např. software). Příkladem je Microsoft nebo Oracle.

4. Organizátoři sítí / komunit (network orchestrators) – tvoří sítě a komunity lidí, kde si lidé mohou sdílet, prodávat, spolupracovat atd. Příkladem je Uber nebo TripAdvisor.

A nyní přicházejí čísla. Tyto 4 byznys modely byly aplikovány na firmy z SP 500 od roku 1972 do teď. Co z toho vyplnulo?

Organizátoři sítí / komunit mají nejlepší čísla

 

Ale, a to je zajímavé, méně než 5 % společností mají svůj byznys model jako organizátoři sítí/komunit.

Proč jen 5 %? Je to z těchto důvodů:

  1. Tento byznys model vyžaduje nové technologie a kompetence. Většina lidí je zvyklá a umí managovat fyzická aktiva. U organizátorů spoléháte na věci jako vztahy (Facebook) nebo na aktiva jiných lidí (Uber). Je to trochu jiný než tradiční přístup.
  2. Nehmotná práva jsou často zanedbávána a do účetnictví se moc nedostanou. U organizátorů ovšem tyto nehmotné věci tvoří velkou většinu aktiv (prý až 80 %).
  3. Starší firmy se nepovažují za technologické, a to umožňuje novým hráčům (Amazon, Uber, Airbnb) ukousnout rychle kus koláče a vyrůst přes online prostor a byznys založený na sítích a komunitách.
  4. Je zde velký tlak na změnu a experimentování (a to i včetně alokace kapitálu). Pro starší, a často i zkostnatělejší, firmy je toto problém, protože změny probíhají velmi pomalu a s experimentováním je také problém.

Jak využít získaných informací?

Sítě a komunity leží často ve firmách netknuté a je to velké škoda. Jak jste na tom vy? Projděte si 4 kroky níže, které vám pomohou si více uvědomit potenciál sítí a komunit ve vašem byznyse:

  1. Určete si svůj byznys model (viz začátek článku).
  2. Která z vašich sítí má největší potenciál? Zákazníci, zaměstnanci, dodavatelé, investoři nebo někdo jiný?
  3. Alokujte alespoň 5 – 10 % kapitálu do vaší sítě. Očekávejte experimenty a časté změny.
  4. Nastavte si KPIs zaměřené na sítě (růst, úroveň interakce atd.)

Tento článek je založen na skvělém příspěvku o tom, co mají Airbnb, Alibaba a Uber společné. A jen nám to ve VimVic.cz potvrzuje správnost toho, že se v rámci HR chceme vydat cestou komunity a budování sítě.

Okomentovat