Byl jsem v sále spolu s dalšími stovkami lidí. Netrpělivě jsem čekal na projev hlavního řečníka. Ale přišlo zklamání. Z prezentace jsem si nic neodnesl a hlavně dnes, po nějaké době, si z ní ani nic nepamatuji. A proč tomu tak je? Čím to je, že některé prezentace (např. z TEDu) jsou skvělé a z některých za chvíli nic nevíme? Tkví to v tom, jakou máme ideu (anglicky “point”).
Idea je názor, se kterým můžeme polemizovat, obhajovat a dokazovat za pomoci argumentace nebo dat. Hlavní idea řeči o nebezpečných hračkách nejsou nebezpečné hračky, ale to, že “rodiče by měli své děti lépe chránit před nebezpečnými hračkami.”
V časopise od Toastmasters jsem narazil na článek od Joela Schwartzberga, který dává velmi pěkný návod, jak dát do každé prezentace onu ideu. Nabízí 5 kroků:
Věřím tomu?
Vezměte slova “Věřím, že..” a dejte je před to, co si myslíte, že je vaše hlavní idea. Pokud to dává gramaticky smysl, jste na dobré cestě. Tato metoda vám pomůže i v prodejních prezentacích, emailech nebo pohovorech. Příklad: “Navzdory všemu stále věřím, že lidé jsou od srdce dobří.” Anna Frank.
Je to otřepaná pravda (truismus)?
Jestli, že je vaše idea vždy pravda (zmrzlina je chutná), snažte se dále najít něco, s čím lze polemizovat (domácí vanilková zmrzlina je nejlepší). Pokud máte otřepané klišé, nemáte s čím polemizovat. Je to odpověď sama o sobě. Hledejte ideu, ke které může být zaujato i opačné stanovisko, než je to vaše.
Dávám příliš mnoho nápadů do své ideje?
Méně je více. Nesnažte se vše říci najednou a najděte si hlavní myšlenku, kterou chcete rozvíjet. Ono se zdá, že dáte publiku více přidané hodnoty, pokud toho řeknete víc, ale není tomu tak. Publikum pak musí tříštit svoji pozornost a může mu uniknout to hlavní, co chcete sdělit.
Používám příliš mnoho obecných adjektiv
Hlavně na sociálních sítích vidíme, že věci jsou skvělé, úžasné nebo super. Ale publikum nemusí mát jasnou představu, co znamená, když je něco skvělé. Snažte se používat více přesných popisných přídavných jmen. Jen tak zajistíte, že vaše publikum bude plně chápat a sledovat vaše myšlenky. Používejte slova, která přesně vyjadřují to, co chcete říci.
Mohu o tom mluvit více než 1 minutu?
Pokud o tom nedokážete mluvit více než 1 minutu, je docela pravděpodobné, že nepřinesete publiku takovou přidanou hodnotu jakou je třeba. Rozviňte svoji ideu a podepřete jí argumenty. Toto taky hodně přispěje k zapamatovatelné prezentaci.
Při své příští prezentaci, zkuste použít těchto 5 kroků při určování si hlavní ideje a výrazně tak pomoci své prezentaci. Stojí to za to.
0 komentáøù