Smysluplná prezentace nebo nesmyslná změť slov?

Byl jsem v sále spolu s dalšími stovkami lidí. Netrpělivě jsem čekal na projev hlavního řečníka. Ale přišlo zklamání. Z prezentace jsem si nic neodnesl a hlavně dnes, po nějaké době, si z ní ani nic nepamatuji. A proč tomu tak je? Čím to je, že některé prezentace (např. z TEDu) jsou skvělé a z některých za chvíli nic nevíme? Tkví to v tom, jakou máme ideu (anglicky “point”).

Idea je názor, se kterým můžeme polemizovat, obhajovat a dokazovat za pomoci argumentace nebo dat. Hlavní idea řeči o nebezpečných hračkách nejsou nebezpečné hračky, ale to, že “rodiče by měli své děti lépe chránit před nebezpečnými hračkami.”

V časopise od Toastmasters jsem narazil na článek od Joela Schwartzberga, který dává velmi pěkný návod, jak dát do každé prezentace onu ideu. Nabízí 5 kroků:

Věřím tomu?

Vezměte slova “Věřím, že..” a dejte je před to, co si myslíte, že je vaše hlavní idea. Pokud to dává gramaticky smysl, jste na dobré cestě. Tato metoda vám pomůže i v prodejních prezentacích, emailech nebo pohovorech.  Příklad: “Navzdory všemu stále věřím, že lidé jsou od srdce dobří.” Anna Frank.

Je to otřepaná pravda (truismus)?

Jestli, že je vaše idea vždy pravda (zmrzlina je chutná), snažte se dále najít něco, s čím lze polemizovat (domácí vanilková zmrzlina je nejlepší). Pokud máte otřepané klišé, nemáte s čím polemizovat. Je to odpověď sama o sobě. Hledejte ideu, ke které může být zaujato i opačné stanovisko, než je to vaše.

Dávám příliš mnoho nápadů do své ideje?

Méně je více. Nesnažte se vše říci najednou a najděte si hlavní myšlenku, kterou chcete rozvíjet. Ono se zdá, že dáte publiku více přidané hodnoty, pokud toho řeknete víc, ale není tomu tak. Publikum pak musí tříštit svoji pozornost a může mu uniknout to hlavní, co chcete sdělit.

Používám příliš mnoho obecných adjektiv

Hlavně na sociálních sítích vidíme, že věci jsou skvělé, úžasné nebo super. Ale publikum nemusí mát jasnou představu, co znamená, když je něco skvělé. Snažte se používat více přesných popisných přídavných jmen. Jen tak zajistíte, že vaše publikum bude plně chápat a sledovat vaše myšlenky. Používejte slova, která přesně vyjadřují to, co chcete říci.

Mohu o tom mluvit více než 1 minutu?

Pokud o tom nedokážete mluvit více než 1 minutu, je docela pravděpodobné, že nepřinesete publiku takovou přidanou hodnotu jakou je třeba. Rozviňte svoji ideu a podepřete jí argumenty. Toto taky hodně přispěje k zapamatovatelné prezentaci.

Při své příští prezentaci, zkuste použít těchto 5 kroků při určování si hlavní ideje a výrazně tak pomoci své prezentaci. Stojí to za to.

0 komentáøù

Pøidat komentáø

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

3 mýty o štěstí

3 mýty o štěstí

Každý hledáme štěstí. Když se lidí zeptáte, co od života chtějí a jaké mají cíle, často odpoví právě, že být šťastný (a spokojený). V naší společnosti je ale ukotvena řada mýtu a falešných představ o štěstí. Pojďme se podívat na 3 z nich. První mýtus: Máme povinnost...

číst více
Linkedin LION – pro a proti propojování se s každým

Linkedin LION – pro a proti propojování se s každým

U více a více lidí na Linkedinu vídám zkratku LION. Je to akronym pro Linkedin Open Networker. Tedy je to člověk, který se propojuje s každým bez ohledu na to, jestli daného člověka zná a nebo ne. Jaké jsou pro a proti tohoto přístupu? Co je LION? Linkedin Open...

číst více
Jak se uplatnit u top firmy

Jak se uplatnit u top firmy

Od mala je nám vtloukána do hlavy mantra - dobře se uč a najdeš si dobrou práci. Ale je to tak? Je pravdou, že ti, kteří se dobře učili, mají nejlepší práci? Znám hodně lidí se skvělou prací, ale tu získali ne tím, že se dobře učili. Co je tedy důležité? Na webu E15...

číst více