Víte, proč vaše firma dělá to, co dělá?

Každá firma vám řekne co dělá a jak to dělá. Když přijde ale dotaz proč to dělá, zde už to tak jasné není. Sám jsem si dělal průzkum, ptal jsem se více lidí a to “proč” podnikají neměli úplně ujasněno. Přitom je to důležité. A to i pro nábor lidí. Ostatně kolem toho se točí i slavná knížka Začněte s Proč od Simona Sinka. Pojďme si tento koncept krátce představit.

Jaká je vaše vize? Proč děláte to, co děláte? Toto jsou časté otázky, které dostáváme v rámci osobně rozvojových aktivit nebo koučinku. Ale co firemní svět? Pokud firma staví domy a byty, proč to dělá? Samozřejmě kromě dosažení zisku. Toto je velmi důležitá, ale často velmi zanedbávaná oblast.

Simon tuto problematiku ukazuje na tzv. Zlatém kruhu:

1. Proč (why) – Proč je základní smysl firmy. To je ten důvod proč firma existuje.

2. Jak (how) – Tento kruh je o tom, jak firma naplňuje svůj smysl.

3. Co (what) – Tento kruh je o tom, co firma dělá, aby naplnila svůj smysl.

Simon to pěkně ilustruje na příkladu Applu versus ostatních firem. Zatímco většina firem, které dělají počítače, vysílala svou zprávu ven ve smyslu: Děláme počítače. Jsou pěkné, výkonné a uživatelsky přívětivé. Chcete si ho koupit?

Apple na to šel jinak: Chceme změnit status quo. Myslíme odlišně. Naše produkty jsou pěkné, výkonné a uživatelsky přívětivé. Vyrábíme počítače. Chcete si ho koupit?

Vidíte ten rozdíl? Zdá se, že lidé nekupují to, co děláte, ale kupují, proč to děláte. A proto je Apple velmi úspěšný a má své skalní fanoušky, kteří mohou na značku přísahat.

Podívejte se na ukázku videa, kde Simon tento Zlatý kruh komentuje.

https://www.youtube.com/watch?v=IPYeCltXpxw

Jaké jsou závěry tohoto pro HR? Stejně jako vaši zákazníci tak i vaši zaměstnanci, nebo potenciální zaměstnanci, jdou za vizí firmy. Proč je vaše firma v byznysu? Jaké je to vaše PROČ? Ale hlavně – vědí to vaši zaměstnanci?

0 komentáøù

Pøidat komentáø

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

3 mýty o štěstí

3 mýty o štěstí

Každý hledáme štěstí. Když se lidí zeptáte, co od života chtějí a jaké mají cíle, často odpoví právě, že být šťastný (a spokojený). V naší společnosti je ale ukotvena řada mýtu a falešných představ o štěstí. Pojďme se podívat na 3 z nich. První mýtus: Máme povinnost...

číst více
Linkedin LION – pro a proti propojování se s každým

Linkedin LION – pro a proti propojování se s každým

U více a více lidí na Linkedinu vídám zkratku LION. Je to akronym pro Linkedin Open Networker. Tedy je to člověk, který se propojuje s každým bez ohledu na to, jestli daného člověka zná a nebo ne. Jaké jsou pro a proti tohoto přístupu? Co je LION? Linkedin Open...

číst více
Jak se uplatnit u top firmy

Jak se uplatnit u top firmy

Od mala je nám vtloukána do hlavy mantra - dobře se uč a najdeš si dobrou práci. Ale je to tak? Je pravdou, že ti, kteří se dobře učili, mají nejlepší práci? Znám hodně lidí se skvělou prací, ale tu získali ne tím, že se dobře učili. Co je tedy důležité? Na webu E15...

číst více