Každá firma vám řekne co dělá a jak to dělá. Když přijde ale dotaz proč to dělá, zde už to tak jasné není. Sám jsem si dělal průzkum, ptal jsem se více lidí a to “proč” podnikají neměli úplně ujasněno. Přitom je to důležité. A to i pro nábor lidí. Ostatně kolem toho se točí i slavná knížka Začněte s Proč od Simona Sinka. Pojďme si tento koncept krátce představit.
Jaká je vaše vize? Proč děláte to, co děláte? Toto jsou časté otázky, které dostáváme v rámci osobně rozvojových aktivit nebo koučinku. Ale co firemní svět? Pokud firma staví domy a byty, proč to dělá? Samozřejmě kromě dosažení zisku. Toto je velmi důležitá, ale často velmi zanedbávaná oblast.
Simon tuto problematiku ukazuje na tzv. Zlatém kruhu:
1. Proč (why) – Proč je základní smysl firmy. To je ten důvod proč firma existuje.
2. Jak (how) – Tento kruh je o tom, jak firma naplňuje svůj smysl.
3. Co (what) – Tento kruh je o tom, co firma dělá, aby naplnila svůj smysl.
Simon to pěkně ilustruje na příkladu Applu versus ostatních firem. Zatímco většina firem, které dělají počítače, vysílala svou zprávu ven ve smyslu: Děláme počítače. Jsou pěkné, výkonné a uživatelsky přívětivé. Chcete si ho koupit?
Apple na to šel jinak: Chceme změnit status quo. Myslíme odlišně. Naše produkty jsou pěkné, výkonné a uživatelsky přívětivé. Vyrábíme počítače. Chcete si ho koupit?
Vidíte ten rozdíl? Zdá se, že lidé nekupují to, co děláte, ale kupují, proč to děláte. A proto je Apple velmi úspěšný a má své skalní fanoušky, kteří mohou na značku přísahat.
Podívejte se na ukázku videa, kde Simon tento Zlatý kruh komentuje.
https://www.youtube.com/watch?v=IPYeCltXpxw
Jaké jsou závěry tohoto pro HR? Stejně jako vaši zákazníci tak i vaši zaměstnanci, nebo potenciální zaměstnanci, jdou za vizí firmy. Proč je vaše firma v byznysu? Jaké je to vaše PROČ? Ale hlavně – vědí to vaši zaměstnanci?
0 komentáøù